måndag, januari 28, 2008

Kapitel 201, i vilket bäbis blir förbannad.

Var iväg till barnmorskan i morse. Kallt och otäckt var det ute och trött var jag. När jag kom dit så började barnmorskan med att mäta magen. Med iskalla händer och iskallt måttband. SEN försökte hon lyssna på hjärtat. Men nån hade hunnit blivit arg och ville inte ligga still för fem öre. Dessutom var hjärtslagen uppe i 175-180. Då tog hon och skulle känna hur bäbis låg (fortfarande med huvudet ned) och sen skulle hon lyssna om hjärtljuden lugnat ned sig något. Haha, skulle inte tro det. Jag tyckte inte det var så konstigt, men barnmorskan ringde till sjukhuset och fixade en tid så jag kunde få göra en långre mätning med CTG. Jaja, det var väl lika bra kanske. Bättre att vara för noggrann än att slarva. I övrigt såg allt ovanligt bra ut. Vikten låg kvar på +8 kg sammanlagt. Urintestet var bra. Blodtrycket hade gått ned till 125/80. Järnvärdet var 135. Sockret låg på 5,0 och sf-måttet hade gått upp 1 cm sen förra veckan och var nu 35 cm. Tack och hej! Fick till och med ett plåster på fingret för att värderna var så bra. Inget sänker blodtrycket som en dag på IKEA ;)

Sen for jag iväg till McDonalds för att fördriva lite tid innan jag skulle till sjukhuset. Har längtat efter en Egg McSausage, eller vad de nu heter, i typ hundra år nu. Men nej, de hade vare sig ägg eller korv. Gissa vem som blev besviken? Hur ofta hinner man till mackedonken innan kl 10 så man kan få sig lite frukost i magen? Typ aldrig... Fick äta torr bagel istället, besviiiiiken!

Sen drog jag till sjukhuset. Slut parkeringar vid förlossningen, men som tur var skulle nån backa ut precis så jag vände i slutet av parkeringen och backade ur vägen så att de skulle komma ut. Rätt in i en sten backade jag. Kontakten till dragkroken böjdes och det blev en liten buckla på bakdelen. Ic skulle tagit numret till han som körde på honom bak i bilen igår ändå ;) Nåja, ingen katastrof.

Sen fick jag ligga med ctg i typ en halvtimma. Jag skulle trycka på en knapp varje gång bäbis rörde sig och så registrerade apparaten bäbisens hjärtljud och om jag fick några sammandragningar. Kan säga att bäbisen inte alls var trött. Hon sparkade och knuffade och bökade och hjärtat slog allt mellan 150-200 slag/min. Till sist kom syster Maja och sa att en läkare kollat på kurvan och det var inget fel på bäbis eller mig, en livlig bäbis sa hon att det var. Kunde jag ha berättat själv. Men jag fick ligga en halvtimma i en bekväm fåtölj (samma sort som de har på neo i Mölndal för övrigt) och så fick jag ju en torr bagel på mcdonalds. Jag klagar inte. Sen åkte jag hem lagom till ics lunch och sov en timma. Sen var jag en ny människa igen.

Jag och Viggo har busat och kollat Mora Träsk idag. Han fick lite alvedon efter jag vaknat för tanden verkade göra ont och han blev som en ny kille. Han har gungat gungälg och kom på världens smartaste grej. Om man flyttade älgen till tvbänken så kan man hålla sig i den medan man klättrar upp och står på "sadeln". Eeeek! Inte poppis hos stackars mamman. Dagens roligaste var att leka med en skallra i form av en blomma, han tjöt av skratt hur länge som helst. Lättroad. Undrar hur det blir med två "livliga" barn. Dubbelt så många roliga påhitt kanske?

Nu ska jag hitta nåt gott att äta. Min stränga diet under helgen med semla, kladdkaka, bullar och shokladbakelse verkar ha gjort susen. Man får ju passa på när man får bjuda på gofika ;) Måste säga att det blev tomt här hemma efter pappa åkte igår. Inte bara på kakfronten då.

1 kommentarer:

Anonym sa...

1-1 då..*s*